måndag 29 mars 2010

Måsten

Nu är jag tillbaka efter fyra fina dagar i Göteborg. Återvänt till verkligen där alla måsten sköljer över mig som iskallt vatten. Jag måste göra ditten, jag måste göra datten. Men jag orkar inte det. Orkar inte skriva om bostadssituationen i Jönköping, eller om en samhällsfråga eller något annat totalt oviktigt. I alla fall känns det så. Oviktigt, alltså.

Det finns så mycket annat jag vill fylla mina dagar och nätter med. Som att åka till Göteborg till exempel. Eller resa någonstans. Fika med en fin vän. Gå på fest och dricka vin. Bli jättefull. Kyssa någon. Sitta på en balkong, skapa fina toner på en ostämd gitarr, röka alldeles för många cigaretter (och tänka: åh nej, inte alls bra, nu får jag gråsvarta lungor och dåligt kondition). Titta på ett dussintal fantastiska, sorgliga dramer. Eller gå vilse i en storstad som är alldeles för stor för lilla mig och mitt fasligt dåliga lokalsinne. Jag vill kunna göra precis vad jag vill, när jag vill och hur jag vill. Men tyvärr funkar det inte så. Tyvärr.

Nu ska jag gå och ta tag i något av alla måsten. Bocka av min måste-lista. Som känns oändligt lång.

2 kommentarer:

  1. fint skrivet! jag känner lite som du. eller ganska mkt som du. dock orkar jag inte skriva en lång, fin kommentar som jag skulle vilja.

    SvaraRadera
  2. tack! ja, jag känner också ganska ofta så. tråkigt nog finns det inget att göra åt det. livet är fullt av måsten, vare sig man vill det eller inte. ingen fara, jag tycker din kommentar är så fin, så. kram och puss, lina.

    SvaraRadera